Miroslav Uďan

Jak jsem tipoval změny v e-commerce pro tento rok



Tak jsem vám dostal po roce a půl zase psavou. Sluší se tedy, abych se hned na začátku tohoto blogu omluvil za svoji pauzu. Nebylo to tím, že jsem neměl o čem psát, spíš naopak. Mezitímco můj blog spal, v Shoptetu se rozrostl tým na téměř 50 lidí a počet e-shopů, které jedou na naší platformě, přesáhl 10 000 a obrat firmy jsme meziročně zdvojnásobili. Těch změn bylo tolik, že se nám s nimi roztrhl pytel. Takže se z toho budu muset postupně vypsat, abyste byli i vy v obraze.

team

V tomhle článku se více rozepíšu o trendech a nastupujících změnách v rámci e-commerce. Jistě jste i vy zaznamenali ten neustálý přísun vizionářských článků o tom, jak se všechno změní, a kolik e-shopů odpadne poté, co sem přijde Amazon. Já osobně si myslím, že to zas tak horké nebude. Ostatně si dovolím tvrdit, že se letos nic zásadního nezmění, ani s příchodem Amazonu.

I kdyby do Čech přišel Amazon, tak se nic zas tak strašného nestane, stejně jako se nestalo v Americe. Je jasné, že některé obchody to položí, když se zaměří na konkrétní e-shop, nebo odvětví, hlavně proto, že si může dovolit bojovat s podnákladovou cenou. Ale nestane se, že se sníží počet e-shopů o deseti tisíce, ani ne o stovky.

Je pravda, že některé velké e-shopy zanikly kvůli tomu, že se na ně Amazon zaměřil. Například diapers.com. Amazon chtěl vstoupit na trh s plenkami, a tak rok dal dumpingové ceny a mohl si dovolit být dlouhodobě ve ztrátě, a diapers to nevydržel.

amazon

Je otázka, jestli Amazon, který u nás začíná s knížkami, může ovlivnit stávají knižní e-shopy. Češi jsou všeobecně konzervativní a všechny technologické novinky hlavní trh (nemyslím frikulínskou část Prahy) celkem opomíjí. Ze všech zahraničních služeb se tady uchytil jen částečně Netflix. Ten tady ale neměl žádný kvalitní ekvivalent. Dokonce ani Google tady tolik nedominuje mezi vyhledávači jako v jiných státech.

Těch typů produktů a kategorií, co se tady prodává je tolik, že Amazon nebude mít vše v nabídce. Dále menší shopy si můžou dovolit marketing, který si ani Amazon, ani velké e-shopy nemůžou dovolit dělat. Například Martinus nebo Klub Pánů z Ponožkovic, kde si můžou s lidmi více „hrát“. Tohle Amazon nemůže v životě udělat, protože je to pro ně moc mikro, nemůžou se lidem tolik věnovat.

klub

Takže pokud budou e-shopy dostatečně kreativní, a nebude to jen o tom, že se udělá e-shop, který se dá na Zboží nebo Heuréku, tak mají pořád šanci. Můžou s lidmi pracovat, na tom e-shopu jim pomáhat, být k nim prostě blíž, než kdy Amazon může být.

Co se týče českých e-shopů, tak elektro je už teď ohrožené online obchody jako Alza, Mall a Czech Computer. To, co si může Alza dovolit se svým brandem a reklamou, tak to si může dovolit málokterá menší značka s elektronikou. Plus teď nedělají už jen elektroniku, ale i různé spotřební zboží. Alza vyhrává díky tomu, že jejich zákazníci nemusí čekat. S Alza express dostanou zboží do 90 min. A může to dojít ještě dál. Třeba nákup oblečení bude v budoucnu probíhat tak, že vám vše přijedou ukázat až domů, vy si vyzkoušíte a zaplatíte jen to, co si vyberete. Nikam nebudete muset chodit.

Obecně se řeší a bude ještě hodně řešit EET, které e-commerce samozřejmě hodně ovlivní. Psalo se, že se kvůli zavedení EET zruší tisíce e-shopů. Nemyslím si, že to bude pravda. My klientům dáváme řešení EET zdarma a podobně to bude i u jiných providerů. Odpadávat určitě nějaké e-shopy budou, ale to se stává pořád, jen je možné, myslím si že jen málokdo skončí kvůli EET.

Je jasné, že tu jsou e-shopy, které už nemají kontakt na programátora, který jim to dělal, nebo to neumí, mají open source, nebo mají nějakou zahraniční službu, která to neumí, tak ty budou muset hledat jiné řešení. Rozhodně je ale lepší zachovat si v nabídce online platby a platby v hotovosti než šetřit, aby nemuseli přecházet na jiné řešení.

eet

Ohledně funkcí e-shopů, tak tam taky platí, že jsou Češi dost konzervativní, tudíž strašně dlouho trvá, než se něco nového uchytí. Jsme stát, kde stále převládá dobírka, takže high-tech vychytávka se tu jen tak neuchytí.

Kde si myslím, že jsou ještě mezery ke zlepšení, je doručování. Bude se zlepšovat zásilka jako taková, bude rychlejší a osobnější. Teď je boom výdejních míst. Logický krok bude náhrada toho, co dělá Česká pošta. Kurýři budou doručovat přímo nakupujícím. Tak, že už nebudeme muset nikam chodit. Tam, kde Česká pošta zkostnatěla, tak tam se dá navázat a dost pokročit.

Celkově se budou hledat řešení na věci, které náš štvou – jako chození na poštu, placení v hotovosti. To všechno bude postupně mizet, aby byl nákup co nejpohodlnější.

Zajímá mě i váš názor. Tak neváhejte :)