Miroslav Uďan

Jak jsme dobývali Brazílii



Brazílie vlajka

"A proč zrovna Brazílie?" byla bezkonkurenčně nejčastější otázka, kterou mi lidé z byznysu minulý rok při seznamování pokládali :) Tak jsem se rozhodl sepsat pár bodu proč a jak jsme se do Brazílie vydali a jaké nás při tom provázely těžkosti.

Pár faktů o Brazílii

brazil_shop_01

Jak asi víte, Brazílie (resp. Brazilská federativní republika) je rozdělena na několik samostatných států (konkrétně 27) s hlavním městem Brasilia, které založil prezident s českými kořeny Juscelino Kubitschek. Co už není zas tak známé je fakt, že název země je odvozen od názvu exotické dřeviny červené barvy, která zde roste.

Brazílie se může se svými 192 milióny obyvateli (přičemž pracovní síla je 98 miliónů lidí) pyšnit pátým největším HDP na světě a stejné místo zabírá i v tabulce lidnatosti zemí. Většina obyvatel, mezi kterými je velké množství přistěhovalců z Evropy a Asie, žije na pobřeží země, kde je i koncentrovaná ekonomická a politická síla země.

Díky ekonomickému vzestupu, který se odehrál v posledních deseti letech, zde začala velmi rychle růst střední třída a poptávka po službách a zboží z dovozu. Bohužel na druhé straně je Brazílie zatížena vysokými a komplikovanými daněmi, vysokými cly, vysokou negramotností (14,7%), všudypřítomnou korupcí ve státní správě a kriminalitou (ročně je jen v Rio de Janeiru spácháno 40 000 vražd).

Výsledkem těchto extrémů jsou velké sociální rozdíly, kdy ¼ obyvatel žije na hranici chudoby.

brazil_shop_02Brazílie a internet

Samozřejmě, že mě zajímal hlavně potenciál úspěchu naší služby zde, takže bylo pro mě příjemným zjištěním, že Brazilci nyní obsazují deváté místo na světě v počtu uživatelů internetu (v roce 2010 to bylo 34,2 miliónů, jen během tohoto rok vzrostlo číslo o 5,6 miliónů) a stala se tak zemí s nejrychleji rostoucím počtem uživatelů internetu na světě.

A proč tedy zrovna Brazílie?

Rád bych zde napsal, že hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl nabízet Shoptet v Brazílii byl, krom výše zmíněných fakt,  podrobný průzkum místního trhu a potenciálu, že jsme tam zajeli a mluvili s majiteli místních firem, potenciálními zákazníky i konkurenty. Ale pravda je mnohem jednodušší - prostě jsme tak nějak tušili, že to půjde, že to zvládneme a rozhodli jsem se zariskovat :). A vyplatilo se to - přesto, že jsem v Brazílii ještě neměl tu čest být, zde máme již necelou dvoustovku zákazníků a číslo pěkně roste.

Problémy, problémy, problémy

Příprava expanze přes půlku světa bohužel nebyla jednoduchá. Celá nám zabrala skoro rok a prošli jsme si několika velmi nečekanými problémy výzvami. Honza, který se o přípravu conquistadory staral, se musel potýkat s následujícím:

  • brazil_shop_03Jak komunikovat se zemí, která má 4 časové pásma a časový rozdíl mezi Prahou a Sao Paulem je v zimě -3 hodiny a v létě dokonce -5.
  • Jak vyřešit vypočítávání dopravného, když je zde asi bžilión dopravních společností a země je tisíce kilometrů dlouhá.
  • Jak vyřešit problém implementace platebních systémů, když si pomalu každá druhá větší firma může dovolit vystavovat svoje vlastní kreditní karty a platebních bran je několik desítek.
  • Museli jsme poznat nové platební metody, mezi kterými pro mě osobně kraluje Boleto Bancário, což je jeden z nejoblíbenějších online platebních systému, kdy vám eshop nabídne k vytisknutí složenku, kterou musíte zajít osobně proplatit do banky a následně banka posílá peníze obchodníkovi. Tato "moderní a online" platební metoda prodlouží doručení peněz o cca 3 týdny.
  • Jak testovat jednotlivé služby, když jsou blokované jen pro brazilské IP adresy.
  • Kde sehnat pro podobné testování CPF, což je obdoba našeho rodného čísla a je vyžadované jako podmínka pro využívání většiny online služeb.
  • Jak vlastně dostat zaplaceno za naše služby, když jsou veškeré odvody peněz ze země zatížené nemalou daní a brazilci naše platební metody vlastně ani nepoužívají.
  • Jak komunikovat s lidmi co jeden dotaz pošlou úplně všemi komunikačními kanály, které jsou k dispozici.
  • Jak komunikovat s národem, jehož povědomí o e-commerce je mnohem nižší, než je bězné v Evropě, ale o to víc si o něm chtějí povídat :-).

Bylo to jednoduše mnohem komplikovanější, než jsme si mysleli na začátku ("přeložíme systém do portugalštiny, nahodíme tam mezinárodní platební bránu a do měsíce to je hotovo a jedem"), ale nakonec se nám podařilo všechny "výzvy" pokořit.

Erotika, erotika, proč se Brazílie tak úzce týkáErotické dusno

Zní to jako klišé, ale Brazílie je opravdu národem, který žije erotikou. Jak jinak si vysvětlit to, že zde z 200 eshopů máme celých 20 zákazníků zabývajících se prodejem erotického zboží, když v Čechách je to v celkovém poměru asi 20x menší číslo. V brzké době budeme muset připravit nový druh tématických šablon a zajet na karneval :).

Podpora klientů

Jedna z hlavních obav byla, zda-li můžeme udržet stejnou kvalitu zákaznické péče jako v ČR. Honza umí jak portugalsky, tak španělsky, takže telefonickou (přes Skype) a emailovou podporu jsme mohli držet na stejné úrovni jako v Čechách. Bohužel jen na osobní schůzky nám zatím dochází velmi malé množství lidí - k dnešnímu dni, pokud dobře počítám, se u nás na Břevnově ještě žádný brazilský zákazník nezastavil :( Toto chceme ještě podrobit zkoumání.

Kam dál?

Rádi bychom se vrátili zpátky do Evropy a zkusili další štěstí se Shoptetem zde, určitě vás budu brzy informovat, kam se vrhneme příště :).

Jeden komentář k článku “Jak jsme dobývali Brazílii”

  • Tomáš Oborný

    31/03/2014 at 08:50

    Dobrý den,

    bylo by možné získat kontakt na největší eshop v Brazílii ze sekce sexshopů. Měli bychom zájem o export zboží do této země.

    Děkuji

    Tomáš

Zajímá mě i váš názor. Tak neváhejte :)