Miroslav Uďan

Jak jsme přestali nabízet individuální úpravy



Toto bylo určitě jedno z nejtěžších rozhodnutí, co jsem musel ve firmě udělat - rozhodl jsem se, že už do budoucna nebudeme pro naše klienty nabízet a dělat individuální úpravy jejich projektů. Proč jsem se tak rozhodl, co mě k tomu vedlo a jaké si myslím, že to pro naše klienty přinese benefity? Myslím si, že si naši klienti zaslouží pro takové rozhodnutí i patřičné vysvětlení.

Nahlédnutí do naší kuchyně

Začněme… na začátku! :) Když jsme před cca šesti lety firmu zakládali, byli jsme ve svých oborech začátečníci a v mnohém naivní - jen ve skrytu duše jsem tehdy doufal, že jednou budeme obsluhovat skoro 5000 e-shopů a velmi zkresleně jsem si představoval to, co tento byznys bude vlastně obnášet.

Úplně v počátcích měl Shoptet jen minimum funkcí. Toho, co jsme mohli nabídnout našim zákazníkům, bylo - kromě našeho odhodlání dělat ty nejlepší e-shopy - reálně velice málo. Funkcionality jsme do systému přidávali postupně, vlastně hlavně na základě požadavků klientů. Tu to byla automatická generace faktur, tu varianty ke zboží, tam vkládat slevové kupóny. Postup patrně stejný, jako u jakékoliv jiné IT firmy, dle mého při organickém rozvoji naprosto běžný.

Část vývojové kuchyně Shoptetu

Část vývojové kuchyně Shoptetu

Za nějakou dobu, kdy jsme plnili de facto úplně každé přání našich klientů na individuální funkce (a to jak programátorské, tak grafické), jsme zjistili, že se náš vývoj prakticky zastavil. Že s přidáním každé funkce jsme narušili chod 2 jiných (protože nedá vždy 100% vychytat zpětná kompatibilita) a tudíž, že uvedení do provozu jakéhokoliv rozšíření, tak abychom zajistili bezchybný provoz e-shopů, které už u nás jsou, se prodlužuje a prodlužuje. Že jádro našeho systému, který využívají společně všechny naše e-shopy, je přeplněný různými podmínkami a výjimkami a velice nepřehledný ke správě a nestabilní pro rozšiřování.

Co s tím? Přichází Shoptet 4!

Tehdy jsme si řekli, že musíme tomuto udělat přítrž. Že současná situace není přínosem ani pro nás, ani pro naše klienty. A tak jsme tehdy začali znovu, z čisté louky, s již většími znalostmi, pracovat na nové verzi systému (nyní nazývané Shoptet 4). Poté, co jsme ji dali do provozu klientům, tak jsme si udělali velmi striktní vnitřní pravidlo, že nebudeme do systému přidávat nic, co by bylo přínosem (a implementované) jen pro jednoho klienta, ale že všechny programátorské rozšíření budeme dělat tak, aby si je mohli aktivovat a využít všichni naši klienti (a pokud to jen jde, tak zadarmo).

Novinky v administraci

Novinky do systému přidáváme skoro každý týden

Toto rozhodnutí, i přes nelibost některých klientů, se nám nakonec velmi vyplatilo - jen díky tomu můžeme nyní rozšiřovat funkcionality Shoptetu tak rychle a často, jak to nyní děláme. A jen díky tomu jsme se stali, bez zbytečné skromnosti, jedním z řešení na českém trhu, které má nejvíce funkcí (a v neposlední řadě i nejlepší podporu :)), srovnatelné s individuálními řešeními za stovky tisíc, či miliónů korun.

Statistiky

Nedávno jsme přinesli všem modernizaci statistik

Bumerang

Technické funkcionality jsme tím měli vyřešené, ale tím, že jsme i nadále dělali individuální úpravy grafické části e-shopů (frontendu – tedy toho, co vidí zákazníci), jsme se vlastně pomalu a nenápadně dostávali zpět do stejné situace, jako jsme byli před Shoptet 4. Proč? Vysvětlím vám to na názorném příkladu:

Asi před rokem jsme se rozhodli, že na všechny e-shopy dáme vylepšenou verzi filtrů v kategoriích, včetně posuvníků na výběr rozsahu cen, či parametrických filtrů. Nápad to byl dobrý a očekávaný mnoha klienty. Samotná práce programátora trvala pár dní, na základní šablony (tedy e-shopy bez individuálních úprav) jsme to dali taky během okamžiku, ale 3 týdny nám trvalo, než jsme tuto úpravu nasadili ostatním individuálním projektům (tehdy jich bylo asi 400). 3 týdny (za 3 týdny čistého času jsme např. schopni připravit a nasadit novou šablonu, kterou můžou využívat všichni)!. To vše jsme chtěli dělat hlavně kvůli tomu, aby všechny naše projekty dostávaly a pracovaly s tím nejlepším, co náš systém umí a co do něho přinášíme. Stejně tak to ale bylo potřebné proto, aby těchto 400 projektů nebylo už napořád „odstřiženo“ od dalších rozšíření, která bychom v budoucnu chtěli dělat (protože všechny e-shopy, a to i ty individuální, které mají kvůli individuálním úpravám „vykopírované“ jen některé části, “běží” na jednom společném systému/jádře).

Nové filtry v kategoriích

Nové filtry v kategoriích

Ve výsledku tak 80% času stráveného přípravou této funkcionality zabralo nikoliv samotné programování, ale rozkopírování na jednotlivé individuální e-shopy a jejich následná zpětná kontrola a dolaďování, aby bylo vše v pořádku. Plošné nasazení na e-shopy bez individuálních úprav zabralo jen zlomek toho času.

Podobné kroky zabírají nyní většinu času při přípravě nových funkcí - přemýšlíme, jak je dát na vykopírované (individuální) šablony. Zároveň zase sledujeme, kde nová úprava by potenciálně mohla poškodit již vykopírované projekty. Toto vše nyní z velké části blokuje naše síly a zdroje a zpomaluje další rozvoj a to, jak asi uznáte, je situace, která není ve výsledku přínosná pro nikoho. Ano, jistě, mohli jsme to možná na začátku připravit pro podobné kroky lépe a radostněji, ale nikdy bychom tyto kroky úplně neeliminovali. Ano, mohli jsme říct, jak to dělají výrobci zaměřené na individuální projekty, že tyto projekty dáme bokem a nebudeme jim novinky automaticky dávat, ale jen za tučný příplatek. My ale touto cestou jít nechceme.

Budoucnost

My chceme jít cestou co nejpřínosnějších inovací, které budeme co nejrychleji v největší možné kvalitě dávat všem našim klientům. Chceme přidávat další šablony, které budou směle konkurovat grafikám největších a nejmodernějších e-shopů a které si budete moct sami maximálně upravovat (plánujeme i vlastní šablonovací systém). Chceme připravovat a co nejrychleji dávat nové funkcionality (a že jich máme v klobouku a v hlavách požehnaně, z nichž hodně nebudou mít v českých vodách konkurenci), věnovat se tomu, co vám přináší co nejvíce benefitů, ať už to je v podobě intuitivního ovládání e-shopu, nejmodernějších funkcí, nebo co největšího komfortu pro vaše zákazníky. To vše s jediným cílem - pomoct vám získávat nové objednávky.

Novou šablonu ROCK přineseme již během pár dnů

Novou šablonu ROCK přineseme již během pár dnů

A tomu se můžeme věnovat jen tehdy, když k tomu budeme mít volné ruce. Proto musím přistoupit ke kroku, který jsem hodně dlouho odkládal, ale který je pro zajištění podobné budoucnosti nutný - že již nebudeme nadále poskytovat individuální grafické úpravy na našich projektech, ale že všechny síly nasměrujeme do systémových rozšíření. Tato změna samozřejmě nijak neohrozí stávající invidividuální projekty, stále je budeme udržovat funkční a pokud to jen bude možné, tak jim budeme i neustále přidávat nové funkcinality, které budeme dávat do základních šablon. Jen vám již nebudeme moct připravovat nové rozšíření vašeho vzhledu.

Další hotová šablona, která čeká na implementaci

Další hotová šablona, která čeká na implementaci

A zcela nové zobrazení detailu výrobku

A zcela nové zobrazení detailu výrobku

Nasloucháme vám

I když se to z mého předešlého popisu tak může zdát, tak rozhodně nekašleme na to, co naši klienti chtějí. Ani v nejmenším. Právě naopak. Už nějakou dobu můžete využívat služeb Knihy přání, kde můžete vnášet vaše požadavky na rozšíření systému a dávat těm svým či návrhům ostatních hlasy, které zvyšují šanci na to, že tyto rozšíření implementujeme co nejdříve. A z přehledu novinek v systému vidíte, že při plánování věcí, které chcete do Shoptetu dávat, na požadavky z Knihy přání dáváme velký důraz.

Stejně tak často chodíme za našimi klienty, bavíme se s nimi, nasloucháme jejich příběhům a sledujeme, jak pracují, abychom jim pomohli vyřešit problémy, které možná ani netuší, že mají jednoduché řešení. V neposlední řadě i velmi pečlivě analyzujeme jak hovory s našimi klienty, tak komunikaci na helpdesku. To vše se záměrem vysledovat a připravovat ty věci, které vám opravdu pomůžou.

Na návštěvě u našeho milého klienta Fanda-nhl.cz :)

Na návštěvě u našeho milého klienta Fanda-nhl.cz :)

Pár slov závěrem

Jen pro jistotu - nezůstáváte ani v nejmenším bez možnosti si šablony upravovat svépomocí - kromě té možnosti, kdy u každé šablony můžete měnit pozadí, záhlaví, logo, či v nových šablonách i barevné schéma apd., tak máte i prostor si editovat přímo CSS a javascript soubory vašeho projektu (v administraci pod položkou Nastavení / Vzhled obchodu / Editor vzhledu / HTML kód) a tím docílit (ať už vy, nebo externí grafik/kodér) v podstatě jakýchkoliv úprav. Stejně tak nepřicházíte o klasickou zákaznickou podporu, kdy vám kolegové vždy ochotně poradí s ovládáním e-shopu samotného.

Jsem si vědomý toho, že jsem některé klienty, hlavně ty co jsou u nás již déle a předtím jsme jim podobné služby nabízeli, nepotěšil. Ale pevně věřím i v to, že naprostá většina našich klientů tento krok, a to co jim bude přinášet v budoucnu za benefity, pochopí a ocení. Ja vám můžu slíbit to, že zdroje, které tímto získáme, nasměrujeme směrem, který vám bude dělat jen a jen radost :)

Update 10.2. 23:27: Objevila se první reakce a to od našeho klienta Svetcukraru.cz, který naše rozhodnutí komentuje na blogu

16 komentářů k článku “Jak jsme přestali nabízet individuální úpravy”

  • Michal Kubíček

    10/02/2015 at 23:24
  • Martin Hlavaj

    10/02/2015 at 23:39

    Posledne vylepsenia boli vsetky velkym krokom vpred a ak sa tymto zvysi ich frekvencia, vsetci zakaznici tym ziskaju.
    Rozhodnutie asi bolo tazke, ale osobne hodnotim pozitivne.

  • Petr Holeček

    11/02/2015 at 10:17

    Zdravím,
    musím říci, že jsem taky musel nejdříve vychladnout :) Zcela určitě je to dost kontroverzní krok. Všechny naše projekty které běží na Shoptetu mají individuální grafiku, samozřejmě z důvodů uplatnění vlastních nápadů a odlišení se od konkurence. Věřím, že Shoptet ví co dělá a že svým dalším řešením zavře pusu všem pochybovačům…No, necháme se tedy překvapit a budeme sobě i Shoptetu držet palce.

  • Tým Salondoma.cz

    11/02/2015 at 10:24

    Reakce potěšila i byť nám úplně nehraje do noty. Už to společně táhneme 5-tým rokem na té indivindi bázi. Ani tenkrát ani dnes bychom si asi z nabízených šablon nevybrali. Tečka. Jak fungovat individuálně na šablonovém e-shopu? no, budeme se nadále vzdělávat… vždyť je to vlastně přidaná hodnota a jsem tomu ráda….bez ironie….už nám není ani 30 let, ani 40 let…..takže raketový růst shoptetu a jeho nových funkcí a modulů nám dělá starosti:-(musíme zanedbávat rodinu, domácnost…..po nocích luštíme nápovědy a návody……nakonec to stejně odnese helpdesk:-) Někdy mluví trochu divnou řečí, ale nakonec to doladíme. Když si představím (mám jen 10 let zkušeností), co bych zaplatila jen za technickou podporu na vlastním e-shopovém řešení, financování dalšího vývoje apod… tak DÍKY a díky za to, že berete naše připomínky vážně a v rámci možností vycházíte vstříc!
    Jen jediná jízlívá poznámka, kerou si nemohu odpustit: Díky velmi špatné zkušenost s firmou Effektix,a jiným mágům, co chtějí procenta z tržeb, jsem se rozhodla začít vzdělávat i v oblasti SEO….jde to pomalu, ale jistě:-) Tak zůstáváme s Shoptetem, spouštíme v březnu nový e-shop a držíme palce Vám i nám.
    Tým Salondoma.cz

  • Miroslav Uďan

    11/02/2015 at 11:43

    Diky, vazim si vasi podpory. Pevne verim ze vas nezklameme :) Naopak mame v planu udelat spoustu veci ktere vam vyrazne pomuzou

  • Pavel Ungr

    11/02/2015 at 15:30

    Wau, zajímavé a odvážné řešení. Držím a palce, aby se to podařilo, vím že to nebude jednoduché, ale moc ti rozumím, protože je to důležitý krok:-) Držím palce!

  • Radek

    15/02/2015 at 10:29

    Dobrý den pane Uďane,
    i my jsme vašimi x-letými klienty a toto rozhodnutí z vašeho úhlu pohledu chápu ale pro nás to je docela nepříjemná zpráva, chtěli jsme během jara si nechat nasadit nový design ať tedy budeme muset vše přehodnotit a znovu promyslet.

    na konci vašeho podzimního článku o nové šabloně pop je uvedeno toto, cituji: A jedno malé tajemství na závěr. Díky tomu, že se v této šabloně nově vytvářela tlačítka pomocí CSS stylů, jsme podstatně blíže k tomu, abychom vám umožnili nastavovat CSS styly přímo přes administraci e-shopu. Změny podbarvení tlačítek, kategorií, barvy či font písma si budete moci brzy měnit libovolně sami.

    můj dotaz zní, jestli je výše zmíněné již technicky možné a dá se tedy spoustu věcí upravit svépomocí, resp. nakolik se dá vaše řešení ohnout. chtěli bychom totiž design postavit na principu šablony pop ale vzhledově, fonty atd. zcela jinak, než-li umožnuje současné nastavení.
    máte prosím alespoň nějakou představu, kdy by mohl být k dispozici ten vlastní šablonovací systém..?
    díky za odpovědi,
    s pozdravem Radek Pavel

  • Miroslav Uďan

    17/02/2015 at 21:14

    Dobry den Radku,
    nas system se da uz nyni docela dost “ohnout”, viz. http://michalkubicek.cz/jak-se-hackujeme-shoptet-aneb-jak-fungovat-individualne-na-sablonovem-eshopu/.
    Tento krok co jsem se rozhodl udelat jsme neudelali proto ze bychom kaslali na nase klienty, nebo si chteli dat nohy na stul a uzivat si volna, naopak chceme se jeste vic oprit do toho abychom vam nabidli jak vetsi mnozstvi zakladnich sablon, tak abychom mohli pripravit vlastni sablonovaci system – na to jsme nyni nemeli skoro vubec prostor. Konkretni terminy vam ted asi nereknu, ale byl bych rad aby oboje bylo co nejdrive (resp. nove sablony uz prubezne pridavame, sablonovaci system bude trosku vetsi projekt ale take bych ho mel rad co nejdrive to bude mozne).
    Proto zkuste nam dat jeste sanci, pevne verim ze toho nebudete litovat :)
    dekuji

  • Vladimír Cerha

    06/03/2015 at 15:06

    Dobrý den.
    Naprostý souhlas s ukončením individuálních řešení.
    Ono to vypadá úžasně, že vše upraví podle Vašich přání,
    ale často správná strategická rozhodnutí hned na začátku
    je velmi obtižné určit.
    Takže pak se pořád předělává, tudíž platí znova, ale co je nejhorší
    vše to dlouho trvá.

    Takto jsem provozoval svoje stránky na Prestashop a najal jsem si na to
    správce stránek.
    Ze začátku to šlo rychle, protože to bylo základní nastavení,ale jakmile jsme se
    dostali do opravdu individuálních úprav tak to strašně trvalo.
    Proto jsem přešel na Shoptet.

    Líbí se Shoptet, že je zde spousta funkcí vyřešena a pořád přidáváte.

    Nicméně co mi tam opravdu strašně chybí a co bylo v prestashopu perfektní je
    záloha dat.
    Když člověk dělá v administraci něco s nejistým výsledkem, nebo se prostě uklepne
    tak musím o zálohu požádat Vaší podporu. Řeším to dnes v pátek odpoledne.
    Takže čekání si krátím psaním. A jestliže se to nestihne v pracovní dny, tak o víkendu
    musím čekat, nebo to co jsem si smazal vytvořit znova.
    Tato situace může nastat velmi snadno. Např. při importu dat, kde jedna ze tří možností
    je zachovat importovaná data a ostatní se smaže.
    To mě pořád znervozňuje. To jsem se ptal na Vaší podpoře co se stane, když to spletu, tak mi bylo řečeno, že musím zažádat o zálohu. Navíc jsem se dnes dověděl, že je zpoplatněná.
    Nešlo by pro všechny udělat v administraci talčítko s funkcí ULOŽIT, aby se dal vyvolat poslední krok platný krok?
    Vám by to ubralo práci a my co si děláme administraci sami bychom neztráceli čas.
    Myslím, že by se to hodilo i jiným uživatelům.

    Ale jinak jsem s Vaším Shoptet velmi spokojený.
    Aspoň si dám příště větší pozor.

    Možná, že to patří jinam. Ale využil jsem čas a podíval jsem se, kdo je zakladatelem
    Shoptet.

    S pozdravem
    V.Cerha

  • Miroslav Uďan

    08/03/2015 at 19:20

    Dobry den Vladimire,
    zalohu celeho eshopu si muzete resit pomoci importu/exportu zbozi ktere umi pracovat s uplne vsemi daty ktere se tykaji vaseho zbozi. Pokud vam toto nevyhovuje a potrebujete vytahnout vice dat, mame tady nasi podporu jak zminujete.
    Zkusime pridat jeste dalsi exportni/importni volby (k tem co uz nyni na eshopu jsou) – kdyztak me napiste na udan@shoptet.cz co presne jste nyni musel resit, at to muzeme naplanovat co nejlepe :)
    pekny den preji a dekuji za podporu

  • Kvasnička Jan

    08/03/2015 at 20:29

    Člověk se chvilku nedostane na Twitter a taková změna. Pro mě hodně zajímavá, jelikož hodně lidí chtělo Shoptet právě díky možnosti individuálního designu a možnosti odlišit se mezi šablonami. Za sebe si ale myslím, že je to rozhodnutí správným směrem a bude zajímavé sledovat, jak se některým podaří design ohnout a jak se Vám celkově bude dařit :) Držím pěsti!

  • Miroslav Uďan

    08/03/2015 at 21:21

    Honzo uz se nejaky patek zname takze vis ze at uz to zni jako jakkoliv velke klise, tak vse co delame delame proto, aby byli nasi klienti co nejvice spokojeni. Pevne verim ze nas budes moct s klidnym srdcem doporucovat i nadale :)
    diky

  • Petr Holeček

    24/04/2015 at 09:54

    Zdravím,
    je to skoro 3 měsíce, co jste přestali dělat individuální grafiku. Říkal jsem si, že možná někomu pomůžou informace o 3 měsíčním aktivním testování a nasazování projektu na standardní šablonu – v našem případě šablona POP.

    Prvotní rozpaky o zrušení individuální grafiky jsou zcela určitě pryč! Rozpaky vystřídalo obrovské nadšení z perfektně fungujícího systému.

    Podrobněji:
    Nejprve bych rád řekl, že u Shoptetu máme 5 projektů a všechny měly vždy individuální grafiku, která obnášela samozřejmě prvotní investici v řádech desetitisíců, následovala příprava a zadání grafiky buď nějakému grafikovi nebo přímo Shoptetu, což v průměru trvalo cca 14 dní, a následné ladění s nasazováním individuální grafiky, které trvalo s intervaly dalších cca 7 až 21 dnů.

    Když byla grafika úspěšně doladěna a spokojenost byla na obou stranách, při každé větší změně nebo novince v systému se musela individuální grafika znovu dolaďovat – tudíž, ač chcete nebo ne, trávíte dost času s podporou Shoptetu.

    Dále, nejste-li grafik, jste neustále odkázán na externí osobu – grafika. Kdo někdy připravoval pro svůj projekt individuální grafiku, ví, jaká je to mravenčí práce.

    Jak jsem se již zmínil na začátku, prvotní reakce byla – “Cože? Vy nebudete nasazovat individuální grafiku? – Vy jste se asi zbláznili…!!!” Nyní s klidným svědomím řeknu, byl to 100% krok správným směrem, který všem ulehčil práci a dal volný průchod kreativitě každého provozovatele systému Shoptet! Hned vysvětlím:

    Zaprvé – jste 100% tvůrce vlastního eshopu.

    Systém je připravený tak, že vše si dokážete nastavit sami – jak bude rozvržená homepage, kde a jak budou bannery, jaké bude záhlaví, jak bude rozvržené zápatí, kde budou články, jak se budou články chovat, chci – nechci pozadí, nastavíte si detail i kartu produktu…, a takto bych mohl opravdu dlouho pokračovat… :)

    Za druhé – podporu skoro nepotřebujete.

    Oproti individuální grafice jsem s technickou podporou Shoptetu strávil o 90% méně času. Problémy s provozem se opravdu minimalizovaly, a vy máte čas na svůj business.

    Za třetí – čas.

    Vše si děláte sám – nepotřebujete k tomu nikoho, což je obrovská úspora času.

    Za čtvrté – vše funguje!

    Když shoptet nasadí nějakou novinku nebo funkci, okamžitě vše ihned funguje. Nemusíte se nervovat, že na Vaší individuální grafice to funguje špatně a odrazuje to Vaše zákazníky.

    Za páté – asi by to chtělo nějaký příklad… co?

    Jasný!

    Tento eshop je náš první po ukončení nasazování indivi. grafiky – http://www.vodovo.cz/

    Držím Shoptetu palce – myslím, že Vaše práce dává obrovský smysl!

    Petr

  • Miroslav Uďan

    26/04/2015 at 18:51

    Dobry den Petre,
    moc dekuji za mila slova – pevne verim ze vasi duveru nezklameme :) myslim si ze kadence vypousteni novinek v posledni dobe potvrzuji spravnost naseho rozhodnuti :)
    pekny den

  • Michal Kubíček

    26/04/2015 at 18:55

    Jako ukazka, ze i s beznou sablonou lze udelat individualni eshop. Tak nejak vypada shop po necelem dni od spusteni – http://www.kolostrum.info

  • Petr Holeček

    27/04/2015 at 07:57

    Zdravím,
    dovolím si ještě jednu ukázku doladěného webu ze šablony POP – http://www.kovani-design.cz/ :)

Zajímá mě i váš názor. Tak neváhejte :)